...on ollut myös synkkiä aikoja jolloin pidin sankarihevin ja perinteisen sakemannihevin sekoituksesta, nykyään se ei kuulu
lempilapsiini, mutta tämän kurpitsapartion ensimmäiset levyt kolahtivat tähän
jannuun 80-luvun puolenvälin jälkeen ja muistaakseni myös aika moneen muuhunkin
janariin. Yhtyeen merkitys power-metallille on kiistaton. Bändi on jättänyt
väkevän jäljen power-hevi-rokkiin, vaikka ei enää ehkä kuulukkaan suurempien
nimien joukkoon. Itselleni juuri 80-luvulla tehdyt lätyt ovat juuri ne oikeat
ja parhaimmat.
Yhtye perustettiin Saksan Hampurissa vuonna 1982. Bändin
alkuperäinen nimi oli Second Hell, mutta pian he alkoivat käyttää yhtyestään
nimiä Helloween. Yhtyeen alkuperäiseen kokoonpanoon kuuluivat laulaja-kitaristi
Kai Hansen, kitaristi Michael Weikath, basisti Markus Grosskopf ja rumpali Ingo
Schwichtenberg. Vuonna 1985 ilmestyi ensimmäinen täysmittainen albumi (Walls Of
Jericho). Sitä seuranneella mittavalla kiertueella laulaja-kitaristi Hansen
huomasi kitaran ilotulittelun ja laulamisen yhtäaikaisesti erittäin hankalaksi.
Vuonna 1986 Hansen päätti jättää laulamisen ja keskittyä pelkästään
tilutteluun. Oli aika hankkia uusi laulaja bändiin. Sellainen löytyikin
nopaesti ja vielä omasta kaupungista. Vain 18-vuotias Michael Kiske vakuutti
yhtyeen jäsenet ja sai pestin hetikättelyssä.
Todellinen läpimurtolevy pamahti ilmoille vuonne 1987
(Keeper Of The Seven Keys, Part I). Albumin ansiosta bändistä tuli yksi
suosituimmista eurooppalaisista heavy-yhtyeistä. Kurpitsapumpun musiikki oli
uljasta, ryhdikästä ja jopa pirteää power-laukkaa. Soundit turboahdettiin
viimeiseen pisaraan ja soittopuolella meno yltyi hurraa-huutoihin. Seuraava
levy julkaistiin vuonna 1988 Keeper Of The Seven Keys, Part II. Nämä molemmat
lätyt ovat todellisia klassikko-levyjä. Kurpitsametalli potkii pontevasti
eteenpäin ja välillä meno yltyy ärhäkkääksi ja välillä hidastellaan. Pääosissa
tietenkin se mieletön tiluttelu. Yhtyeelle oli tyypillistä hyvän ja pahan
taistelu, sankarillinen kitarailottelu ja äänirekisterin ylärajoille kulkeva
laulu (ja ehkä sen ylikin). Part II- kiertueen jälkeen Hansen ilmoitti tylysti
jättävänsä yhtyeen kokonaan. En nyt tarkalleen muista, mutta näihin samoihin
aikoihin oma kiinostus bändiin lopahti totaallisen kokonaan. Vaikka itse
nostankin yhtyeen kolmea ensimmäistä lättyä korkeimmalle ja oman mielenkiinnon
loppuminen yhtyettä kohtaan Part II jälkeen, bändin ura jatkui
vastoinkäymisistä huolimatta. Oliko / onko uran jatkaminen ollut kannattavaa?
Siitä voidaan olla montaa mieltä, mutta Hampurin kurpitsapäälauma jatkoi ja
jatkaa edelleen pitkää ja tapahtumarikasta uraansa vielä tänäpäivänäkin.
Hansenin lähdettyä kälppimään bändistä, tilalle tuli
Rampage-yhtyeestä Roland Grapow. Yhtye oli kaaostilassa. Huhut olivat jo
liikkeellä, hajoaako bändi kokonaan? Jotkut pitivät sitä jo varmana. Hansenin
poissaolo vaikutti asiaan paljon. Mitä vielä! Yhtye solmi rahakkaan sopimuksen
levy-yhtiö EMI:n kanssa vuonna 1991 ja samana vuonna julkaisivat uuden levyn
(Pink Bubbles Go Ape). Piristysruiske ei ollut toivotunlainen, levy oli
katastrofi. Erimielisyydet kasvoivat bändin sisällä ja syyttelyt levyn
epäonnistumisesta kasvoivat kasvamistaan. Yhtye jaksoi kuitenkin painaa
eteenpäin. Vuonna 1993 julkaistiin vastoinkäymisistä ja erimielisyyksistä
huolimatta yhtyeen viides albumi. (Chameleon). Voi surkeuksien surkeus! Levyhän
oli melkein puhdasverinen pop-lätty. Yhtye menetti paljon alkuperäisi faneja ja
levyn kaupallinen menestys oli jälleen kerran katastrofaalinen. Bändin sisäiset
ongelmatkin kasvoivat ja samaan aikaan yhtyeen rumpali Schwichtenberger joutui
jättämään bändin sairastumisensa ja huumeongelmiensa vuoksi. Lopulta
erimielisyydet olivat menneet jo niin pitkälle, että laulaja Kiske erotettiin
bändistä. Yhtyeen uran pahin kriisi oli meneillään.
Valoa tunnelissa alkoi kuitenkin näkyä vuonna 1994. Yhtye
pestasi uuden laulajan Andi Derisin ja uudeksi rumpaliksi tuli Uli Kusch.
Uudella kokoonpanolla julkaistiin menestyksekäs comeback-albumi Master Of The
Rings. Vuonna 1995 vakavasti sairas Ingo Schwichtenberg teki itsemurhan ja yhtye
sorvasi entiselle rumpalilleen muistolevyn The Time Of The Oath. Lätty teki yhtyeestä jälleen
supersuositun.
Seuraavat vuodet olivat tasaisempaa. Yhtye nautti tasaisen
tapaavaa suosiota ja erimielisyydetkin olivat vähentyneet. Vuonna 1998 yhtye
julkaisi albumin Better Than Raw. Levy oli tyylillisesti raskain levy sitten
heidän debyyttialbuminsa jälkeen. Kaikki näytti ulkoisesti hyvältä.
Mutta jälleen kerran yhtyeen sisällä kuohui. Vuonna 2000
julkaistun The Dark Riden jälkeen kitaristi Grapow ja rumpali Kusch lähtivät
ovet paukkuen bändistä. Taas alkoi uusien kumppaneiden etsiminen. Tilalle
saatin kitaristi Sascha Gerstner ja rumpaliksi mutkien kautta entinen Accept
kannuttaja Stefan Swarzmann. Seuraava studioalbumi, Rabbit Don't Come Easy
julkaistiin vuonna 2003. Sitä seurasi menestyksekäs maailmankiertue, johon
sisältyi yhtyeen ensimmäinen keikka Yhdysvalloissa sitten vuoden 1998. Kaikki
näytti jälleen kerran hyvältä, mutta vuonna 2005, rumpali Schwarzmann erosi
itse yhtyeestä ja uuden kannuttajan etsiminen alkoi jälleen. Tilalle saatiin
Dani Loeble yhtyeestä Rawhead Rexx. Uusi rumpali pääsikin heti tositoimiin ja
yhtyeen uusi lätty ilmestyi myöhemmin vuonna 2005 (Keeper Of The Seven Keys-The
Legacy).
The Legacyn jälkeen alkoi yhtyeen seesteinen ajanjakso,
vuonna 2007 ilmestyi Gambling With The Devil ja vuonna 2010, 7 Sinners.
Alkuvuonna 2013 ilmestyi jo yhtyeen 14 albumi
(Straight Out Of Hell). Yhtyeen fanit ja media olivat tyytyväisiä.
Helloween heiluttaa edelleen power-metallin lippua pää
ylväästi pystyssä. Vaikka itse pidänkin yhtyeen legendaarisia 80-luvun lättyjä
parhaimpina, ei voida olla nostamatta hattua, pitkänlinjan powerlaukkaa vetävän
kurpitsapoppoon uralle. Bändillä on riittänyt aikojen saatossa lukemattomia
hankaluuksia kokoonpanonsa kanssa, eikä seikkailut tai peräti sekoilut
musiikillisissa linjoissa ole tehnyt metallipäiden fanittamista helpoksi. Asia
voidaan, näin omasta näkökulmasta kiteyttää vaikka näin: Helloween on bändi,
joka teki 80-luvulla legendaarisia biisejä, 90-luvulla sontaa ja 2000-luvulla
ei nyt niin tajunnanräjäyttäviä.
Eli joskus kun aika on oikea ja sankarihevin nostalgiset
muistelot vaativat pienen muistutuksen, pistetään soimaan vaikka tätä...
I Want Out,
albumilta Keeper Of The Seven Keys, Part II, 1998
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti